Kort
KORT TIL REJSEN
Det er både praktisk og nemt at have betalingskort med til udlandet. Vi anbefaler altid, at have et ekstra betalingskort med. Sker der noget med det ene kort, så har du altid det andet i baghånden.
En anden god grund til at have et ekstra kort med er, at der på Visa/Dankort er en forbrugsgrænse på kr. 25.000 per 14. dag for hævninger foretaget med Visa-delen. Her skal du være opmærksom på, at køb foretaget på en udenlandsk hjemmeside vil ske med Visa-delen. Booking af hoteller vil ligeledes ofte ske med Visa-delen, selvom siden ser dansk ud, fordi firmaet bag ikke er dansk. Også betalinger med Apple Pay og Google Pay vil ske med Visa-delen.
Gode kortregler på ferierejsen
Når du rejser, skal du passe lige så godt på dine betalingskort som på dit pas og dine billetter. Du skal helst lære PIN-koden udenad og du må aldrig opbevare den sammen med kortet eller give den til andre. Når du betaler med kortet, skal du altid kontrollere beløbet, før du taster PIN-koden eller skriver under, og du skal sørge for at få kortet tilbage, så snart betalingen er gennemført.
Du bør i øvrigt tjekke kortets udløbsdato, så du er sikker på, at kortet er gyldigt under hele rejsen. Og når du kommer hjem, bør du tjekke posteringerne på din konto via kontoudskriften eller netbank. Hvis du har to kort med på rejsen, er det en god idé at opbevare dem forskellige steder, så du altid har det ene i reserve.
Når du betaler med et Visa/Dankort eller et Mastercard, tilbyder mange udenlandske forretninger, at du kan betale i danske kroner i stedet for i den lokale valuta. Her skal du imidlertid være opmærksom på, at det er usikkert, hvilken kurs der veksles til, og du kan også komme ud for, at du betaler et ekstra gebyr for at betale i danske kroner.
Ofte er det derfor lettest blot at betale i den lokale valuta. Beløbet bliver så omregnet til danske kroner af Visa eller Mastercard. I øvrigt kan det være nyttigt at tjekke reglerne for, hvor meget du kan hæve på de kort, du har med på turen. Både pr. dag og pr. måned. Mister du et betalingskort, eller har du mistanke om, at det er blevet misbrugt, skal du straks spærre kortet.
Mistet kort ELLER MISTANKE OM MISBRUG?
Hvis du mister dit kort, eller har mistanke om misbrug skal du straks spærre kortet. Dette kan hurtigt gøres via din netbank eller mobilbank. Såfremt du ikke har netbank eller mobilbank kan du ringe til Sparekassen på
tlf. nr. 86 37 13 66. Hvis du opdager det uden for vores åbningstid kan kortet spærres ved kontakt til ét af nedenstående numre:
Dankort, tlf.nr. 44 89 29 29
Visa/Dankort, tlf.nr. 44 89 29 29
Mastercard, tlf.nr. 44 89 27 50
Ved misbrug har du i en række situationer mulighed for at gøre indsigelse mod betalinger på din konto.
Internethandel
For at beskytte dig mod misbrug af dit kort kan du tilmelde det til en ekstra sikkerhedsordning, kaldet Verified by Visa / MasterCard SecureCode, der anvendes af mange netbutikker. Du tilmelder kortet ved at knytte et mobiltelefonnummer til det.
Mobiltelefonnummeret skal Nets fremover bruge til at sende dig en SMS med en engangskode, når du skal betale i en netbutik, der anvender sikkerhedsordningen Verified by Visa / MasterCard SecureCode. Engangskoden skal bruges til at bekræfte, at du er i gang med en handel, hvor du bruger det kort, som du har tilmeldt sikkerhedsordningen.
Vær opmærksom på, at du i det videre forløb skal bruge dit MitID
Du kan tilmelde og læse mere om sikker netbetaling (Verified by Visa / MasterCard SecureCode) her.
Læs regler for brug af betalingskort som Visa/Dankort og MasterCard her.
Cashback
Har du et Visa/Dankort fra Rønde Sparekasse kan du optjene point når du handler i en af de flere end 1.500 registrerede butikker, restauranter m.v.
Du optjener procenter af købsprisen og du kan få udbetalt optjeningen når du har mindst 100 kr. på din cashback-konto.
Du skal blot oprette dig i cashback-appen via hjemmesiden Cashbackmedvisa.dk
Du kan se hvor meget du har optjent ved at logge ind på din cashback-konto via appen.
Læs mere og opret dig på cashbackmedvisa.dk