Hvidvask
Hvidvask og finansiering af terrorisme
Hvad gør vi i Rønde Sparekasse, for at bekæmpe hvidvask og finansiering af terrorisme?
Sparekassen er, som alle andre pengeinstitutter i Danmark, underlagt lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme - også kendt som hvidvaskloven. Sparekassen afsætter betydelige ressourcer for at sikre, at Sparekassen overholder gældende lovgivning.
I Sparekassen ønsker vi, at minimere risikoen for at blive misbrugt til hvidvask og finansiering af terrorisme.
I konsekvens heraf vil Sparekassen kun have kunder, hvor der er et klart og acceptabelt forretningsmæssigt formål, ligesom Sparekassen ikke ønsker at optage kunder, uden at kunderne har været fysisk til stede i Sparekassen.
Sparekassen har procedurer og forretningsgange, der hjælper medarbejderne med at identificere mistænkelige forhold, og Sparekassen samarbejder målrettet med myndighederne på området.
Medarbejderne i Sparekassen besidder via løbende uddannelse en faglighed, der sætter den enkelte medarbejder i stand til på kvalificeret vis, at håndtere Sparekassens risiko for at blive misbrugt til hvidvask og finansiering af terrorisme.
Hvorfor stiller vi så mange spørgsmål?
Vi har forståelse for, at omfanget af spørgsmål vi stiller, til såvel nye som eksisterende kunder, kan virke overvældende.
I Rønde Sparekasse er vi underlagt bestemmelserne i Hvidvaskloven, og dermed har vi også pligt til at opfylde kravet om, at vi skal kende vores kunder, herunder hvordan du som kunde forventer at bruge os som pengeinstitut.
Det er grunden til, at du som ny kunde bliver bedt om at uploade legitimation og udfylde omfangsskema ved opstart af kundeforholdet.
Som eksisterende kunde bliver du bedt om lejlighedsvist at opdatere omfangsskema og alle kunder vil også skulle svare på spørgsmål om transaktioner og kontanters oprindelse og anvendelse.
Det er altså lige meget om du er ny kunde eller har været hos os i mange år, du vil uundgåeligt møde spørgsmål omkring dit forventede brug af os som pengeinstitut.
Når du logger på netbank eller mobilbank bliver du, hvis det er tid til at opdaterer omfangsskema, mødt af nogle spørgsmål omkring forventede transaktioner på dine konti f.eks.:
Overførsler til dine konti, herunder løn og pension, kontante ind- og udbetalinger og Mobile ind- og udbetalinger samt overførsler til og fra udlandet.
Besvarelsen kan normalt gennemføres på 5 – 10 min.
Hvis du behøver hjælp til at svare på de stillede spørgsmål er du velkommen til at kontakte din rådgiver.
Besvarelsen kan udskydes 5 gange, hvorefter du skal udfylde omfangsskemaet for at kunne tilgå netbank eller mobilbank.
Efter udfyldelsen kommer du direkte i netbank eller mobilbank.
På forhånd tak for hjælpen.
Læs evt. mere i pjecen – ”derfor spørger vi om ID – og alt muligt andet” her .